Avatar Adi Da Samraj - picture
Het menselijke individu te midden van de werkelijkheid is vergelijkbaar met een camera die - in een kamer - alles vanuit een vast 'gezichtpunt' waarneemt. Maar hoe ziet de kamer er werkelijk uit? De werkelijkheid zelf bestaat altijd al. De werkelijkheid zelf is wat bestaat, voorafgaand aan het 'gezichtspunt', voordat enig individueel 'gezichtspunt' er zijn versie van een veronderstelde 'werkelijkheid' van maakt.
Avatar Adi Da Samraj






Zijn Kunst

Over de Kunstenaar
Adi Da Samraj (1939-2008) heeft meer dan 40 jaar kunst geproduceerd met één enkele intentie: de visuele communicatie van waarheid die de kijker meeneemt voorbij afgescheidenheid naar de paradox van "ondeelbare eenheid".

Adi Da behaalde in 1961 zijn Bachelor of Arts in filosofie aan de Columbia Universiteit en in 1966 zijn Master of Arts in de Engelse literatuur aan de Stanford Universiteit. Zijn dissertatie was een studie naar de kernthema’s van het modernisme, gericht op het werk van Gertrude Stein en de schilders uit dezelfde periode. Naast zijn artistieke werk is Adi Da Samraj een algemeen erkend spiritueel leermeester en de auteur van een groot aantal boeken over spiritualiteit.

Het Artistieke Proces
Adi Da begon zijn eerste serieuze fotografische werk in de vroege jaren 60. Vanaf het midden van de zestiger jaren tot in de negentiger jaren maakte hij een uitgebreid scala van tekeningen, schilderijen en sculpturen. In 1998 begon hij een intensieve periode van 6 jaar van foto- en videografisch werk, waarbij hij een overgang maakte van zwart-wit naar een hoge graad van kleurverzadiging, in zijn meervoudig belichte, in-camera-gecomponeerde beelden. Zijn belangrijkste werken uit deze
periode laten figuratieve vormen zien en ander gebruik van archetypen om de diepste thema’s van het menselijk bestaan aan de orde te stellen.

In de jaren 2006-2008 ging de artiest over op digitale technologie en combineerde digitale, fotografische en handgetekende elementen in zijn composities die uitbundig van kleur zijn, krachtig van samenstelling en monumentaal in grootte. In november 2007 bereikte Adi Da Samraj wat hij beschrijft als de “uiteindelijke oplossing” van zijn hele artistieke proces.
Dit keerpunt stelde hem in staat niet-representatieve kunst te creëren door het gebruik van een unieke methode die hij “Orphic Font” noemde of abstracties samengesteld uit “collages van plaatjes”. Adi Da voelde dat dit werk de culminatie was van zijn artistieke werk en filosofie, de volledige gerealiseerde expressie van “transcendentaal realisme”. Adi Da's werken bevatten vele mediavormen, van monumentaal-grote schilderingen op aluminium tot gepigmenteerde inkten op papier en canvas, fotografische en videografische werken, lichtboxen en plasmascherm installaties.

Tentoonstellingen en recensies
De werken van Adi Da zijn tentoongesteld in Europa en de Verenigde Staten. Hij was als solo kunstenaar officieel parallel-onderdeel van de Biënnale Venetië in 2007. Adi Da was tevens de eerste moderne kunstenaar aan wie een solo expositie werd gegund in het Cenacolo di Ognissanti in de stad Florence.
Van januari tot en met maart 2013 wordt het unieke fotografische werk van Adi Da tentoongesteld in een bekende Amsterdamse Galerie.

In Nederland is een unieke verzameling van Adi Da Samraj's monumentale werken te zien in The 'Bright' Room Gallery.

The 'Bright' Room Gallery - Maria Hoop
Bright Room GalleryAnnendaalderweg 10 - 6105 AT Maria Hoop
Tel.: 0475-301281
info@brightroomgallery.nl
www.brightroomgallery.nl
Te bezoeken: iedere woensdag t/m zaterdag middag van 13.30 - 17.00 uur en de eerste zondag van de maand tussen 13.00 uur en 16.00 uur.

Da Plastique is de wereldwijde representatie van de kunst van Adi Da Samraj.